Nøglepunkter
- STU med botilbud tilbyder en helhedsorienteret uddannelse og daglig struktur for unge med særlige behov, som f.eks. udviklingshæmning og autisme, hvilket fremmer deres personlige og faglige udvikling.
- Uddannelsesforløbene i STU er skræddersyet til individuelle behov og interesser, og inkluderer både praktisk læring og udvikling af sociale- og livsfærdigheder, hvilket forbereder de unge til et selvstændigt liv.
- Samarbejdet med kommuner, jobcentre og virksomheder sikrer, at eleverne under deres STU-forløb får relevante praktikmuligheder og støtte, hvilket styrker deres vej til beskæftigelse og integration på arbejdsmarkedet.
Hvad er STU med botilbud?
En særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) kombineret med et botilbud skaber en tryg og struktureret hverdag for unge mennesker med særlige behov. Ungdomsuddannelsen sigter mod at give de studerende:
- en bred og almendannende viden
- fremme deres særlige evner og interesser
- skabe kontakt mellem studerende og virkeligheden gennem praktisk læring og erfaring
- hjælpe de unge videre i deres uddannelses- og karriereforløb, herunder videre uddannelse
Dette helhedsorienterede tilbud sikrer, at hver enkelt elev kan udvikle sig personligt og fagligt i et miljø, der er tilrettelagt med faste og forudsigelige rammer, nogle STU’er har også mulighed for at man kan tage HF enkeltfag.
Hverdagen i STU med botilbud er tilrettelagt med udgangspunkt i elevens interesser og ønsker. Dette giver de unge mulighed for personlig vækst, læring og trivsel gennem et fællesskab, som skaber ægte venskaber og meningsfulde fællesskaber. Denne tilgang sikrer, at eleverne ikke blot udvikler faglige og sociale kompetencer, men også livsfærdigheder, der forbereder dem til et selvstændigt liv.
Et STU inkluderer skræddersyede uddannelsesforløb og linjefag, der reflekterer den enkeltes interesser og styrker. Dette betyder, at hver elev får en uddannelse, der er tilpasset deres individuelle behov og potentiale. Kombinationen af uddannelse og botilbud gør det muligt for eleverne at få en sammenhængende og meningsfuld hverdag, hvor de kan udvikle sig i trygge og strukturerede rammer.
Sådan finder du den rette STU med botilbud
At finde den rette STU med botilbud kræver omhyggelig research og overvejelse. Følg disse trin for at sikre den bedste beslutning:
1. Forstå behovene
- Læringsmiljø: Hvilken type støtte og undervisning har den unge brug for?
- Personlig pleje: Behov for sundhedspleje eller psykologisk støtte?
- Fritidsaktiviteter: Hvilke interesser og hobbyer skal tages hensyn til?
2. Undersøg muligheder
- Hjemmesider og sociale medier: Få en grundlæggende forståelse af skolernes tilbud og daglige aktiviteter.
- Netværk: Tal med andre forældre og fagfolk om deres erfaringer.
3. Kontakt og besøg
- Åbent hus: Deltag for at se skolen og faciliteterne.
- Møder: Tal med skoleledere og lærere om den unges behov.
- Besøg botilbud: Hvis muligt, besøg og tal med nuværende beboere.
4. Økonomi
- Kommunal støtte: Undersøg økonomisk støtte fra kommunen.
- Egenbetaling: Vær opmærksom på udgifter, der ikke dækkes.
Ved at følge denne guide kan du finde det rette STU-tilbud med botilbud, der bedst støtter den unges udvikling og trivsel.
Målgruppe for STU med botilbud
STU med botilbud henvender sig til unge og voksne i alderen 16-25 år, der har særlige behov. Målet er at tilbyde støtte og vejledning til at opnå større selvstændighed. Dette kan inkludere unge med:
- udviklingshæmning
- autisme
- ADHD
- hjerneskade
- OCD
Disse unge har ofte brug for ekstra støtte og struktur i deres hverdag, som STU med botilbud kan tilbyde for at imødekomme den unges behov.
Eleverne i denne målgruppe kan have vanskeligt ved at udtrykke deres egne ønsker og behov, hvilket kræver pædagogisk støtte. Dette betyder, at personalet på STU og botilbuddene spiller en vigtig rolle i at hjælpe de unge med at kommunikere og forstå deres egne behov. I den enkelte kommune samarbejder uddannelsesvejledere tæt med STU-institutioner for at sikre, at de unge får den rette støtte og vejledning.
Det tætte samarbejde mellem kommunerne og STU-institutionerne sikrer, at mange elever får mulighed for at udvikle sig i et miljø, der er tilpasset deres specifikke behov. Dette samarbejde er essentielt for at sikre, at de unge får en uddannelse, der tager højde for deres individuelle udfordringer og potentialer, og som forbereder dem til et selvstændigt liv.
Individuelle uddannelsesforløb
STU-forløb er designet til at matche hver enkelt elevs behov og interesser, hvilket skaber et rummeligt miljø, der tilpasses elevens individuelle ønsker og interesser. Dette betyder, at uddannelsesforløbene er fleksible og kan justeres i løbet af de tre år, for at imødekomme elevens udvikling og læring.
Forløbene er tilpasset den enkelte elevs ønsker, muligheder og evner, og sammensættes individuelt. Dette giver eleverne mulighed for at udforske forskellige fagområder og udvikle deres kompetencer i et tempo, der passer til dem. Fokus er at finde frem til elevernes faglige, sociale og personlige kompetencer og støtte de unge i at udvikle dem ved at tage udgangspunkt i deres ressourcer og tilrettelagte forløb.
Denne individuelle tilgang sikrer, at hver elev får en uddannelse, der er skræddersyet til deres behov og interesser. Det rummelige og støttende miljø giver eleverne mulighed for at trives og udvikle sig, samtidig med at de får de nødvendige færdigheder til at begå sig i voksenlivet.
Faglige og sociale kompetencer
Udviklingen af faglige og sociale kompetencer er en grundlæggende del af STU-forløbet. Faglig fordybelse og intensive kurser i læsning og matematik kan styrke elevernes faglige færdigheder. Understøttende undervisning, der omfatter praktiske og projektorienterede forløb, gør undervisningen mere virkelighedsnær og motiverende. Specialundervisning og anden specialpædagogisk støtte kan integreres i den understøttende undervisning, hvilket sikrer, at eleverne får den nødvendige hjælp til at udvikle deres kompetencer. Almindelig Daglig Læring (ADL) i STU omfatter undervisning i:
- madlavning
- sundhed
- hygiejne
- NemID/MitID
- e-Boks
- rengøring
Dette forbereder de unge til voksenlivet.
Ud over faglige kompetencer arbejder STU også med at udvikle elevernes sociale kompetencer. Dette kan inkludere aktiviteter, der styrker klassefællesskabet og elevens evne til at indgå i sociale relationer. Personlig udvikling involverer selvforståelse og diagnoseforståelse via individuelt eller gruppearbejde, hvilket hjælper eleverne med at forstå og håndtere deres egne udfordringer.
Praktikmuligheder og beskæftigelse
Praktikmuligheder og beskæftigelse er en vigtig del af STU-forløbet, hvor eleverne får mulighed for at afprøve forskellige arbejdsfunktioner og finde deres vej til beskæftigelse.
Praktikforløbene, herunder også interne praktikforløb, som man STU’er tilbyder, organiseres baseret på et individuelt match mellem studerende og virksomheder, hvilket sikrer, at praktikforløbene er relevante og meningsfulde for eleverne. Både arbejdsgivere og STU-institutioner definerer sammen træningsmål for praktikken, hvilket skaber realistiske arbejdsforhold for de unge.
Samarbejde med kommuner og andre aktører
Samarbejde med kommuner og andre aktører er afgørende for at skabe de bedste resultater for den enkelte unge. Kommunerne har ansvaret for tilrettelæggelsen af særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse, og kan indgå kvalitetsaftaler med forskellige uddannelsessteder for at tilrettelægge uddannelsen. Dette giver kommunerne fuldt overblik over forløb og omkostninger fra start til slut.
Socialcode samarbejder aktivt med arbejdsgivere for at matche unge med praktikpladser og beskyttet beskæftigelse. Et tæt samarbejde med kommuner, familier og fagfolk sikrer, at STU-elever får tilpasset støtte og opkvalificering.
Personalets rolle i STU og botilbud
Personalet på STU og botilbud spiller en central rolle i elevernes udvikling og trivsel. Personalet består hovedsageligt af pædagogisk uddannede medarbejdere, der har den relevante baggrund i forhold til målgruppen. Deres uddannelse og baggrund sikrer, at de kan imødekomme målgruppens behov på en professionel måde. Disse medarbejdere arbejder tæt sammen med eleverne både i bosteder og undervisningstilbud.
Kompetenceudviklingsprojekter har bidraget til kulturforandringer og udvikling af den professionelle rolle for personalet. Medarbejderne på botilbuddet informerer dagligt hinanden om observationer, der kan have betydning for den enkelte elevs dag.
Personalet har en vigtig pædagogisk opgave i at støtte eleverne i at udtrykke deres egne ønsker og behov. Dette tætte samarbejde og den pædagogiske støtte er afgørende for at sikre, at eleverne trives og udvikler sig i trygge og støttende rammer.
Resumé
STU med botilbud tilbyder en helhedsorienteret tilgang, der kombinerer uddannelse og bolig for at skabe en tryg og struktureret hverdag for unge med særlige behov. Ved at tilpasse uddannelsesforløb til den enkelte elevs behov og interesser, udvikles både faglige og sociale kompetencer, mens botilbuddet skaber en stabil og støttende ramme. Praktikmuligheder og samarbejde med kommuner og andre aktører sikrer, at eleverne får de bedste forudsætninger for en selvstændig tilværelse efter endt STU. Personalets rolle er central i at støtte eleverne i deres udvikling og trivsel, og det helhedsorienterede forløb forbereder de unge til voksenlivet og integrerer dem på arbejdsmarkedet.