Hvad er de 10 H’er?

De 10 H’er består af ti spørgsmål, som er designet til at tydeliggøre krav og forventninger til aktiviteter og situationer. Disse spørgsmål er:

  1. Hvad skal jeg lave? (Indhold)
  2. Hvorfor skal jeg lave det? (Mening)
  3. Hvordan skal jeg lave det? (Metode)
  4. Hvor skal jeg lave det? (Placering)
  5. Hvornår skal jeg lave det? (Tidspunkt)
  6. Hvor længe skal jeg lave det? (Tidshorisont)
  7. Hvor meget skal jeg lave? (Mængde)
  8. Hvem skal jeg lave det med? (Personer)
  9. Hvem kan jeg få hjælp af? (Person)
  10. Hvad skal jeg lave bagefter? (Næste aktivitet)

Formålet med de 10 H’er

For mange mennesker bliver disse spørgsmål automatisk besvaret, men for personer med autisme kan de være en betydelig udfordring. De 10 H’er hjælper med at bryde en aktivitet ned i håndterbare dele og giver en klar vejledning, som gør det nemmere at forstå og følge. Dette er særligt vigtigt for at kunne planlægge og forudse, hvad der skal ske, hvilket reducerer angst og stress i hverdagen.

Anvendelse af de 10 H’er i praksis

Brugen af de 10 H’er kan variere afhængigt af den enkelte persons behov og situation. Her er nogle eksempler på, hvordan de kan anvendes:

  1. Skoleopgaver: Ved at besvare de 10 H’er for en skoleopgave kan læreren hjælpe eleven med at forstå, hvad der forventes, hvordan opgaven skal løses, og hvad der sker efterfølgende.
  2. Hverdagsaktiviteter: For daglige rutiner som måltider eller påklædning kan de 10 H’er give en klar struktur, så personen ved, hvad de skal gøre, hvornår og hvordan.
  3. Sociale situationer: I sociale sammenhænge kan de 10 H’er hjælpe med at forberede personen på, hvad de kan forvente, hvem de skal interagere med, og hvordan de skal reagere.

Fordele ved at bruge de 10 H’er

Brugen af de 10 H’er har flere fordele:

  • Øget selvstændighed: Ved at have en klar struktur kan personer med autisme opnå større selvstændighed, da de ved, hvad de skal gøre uden konstant vejledning.
  • Mindre stress: Klarhed og forudsigelighed reducerer angst og stress, da personen ved, hvad de kan forvente.
  • Bedre kommunikation: De 10 H’er fremmer bedre kommunikation mellem personen med autisme og deres omgivelser, herunder lærere, forældre og pædagoger.

Konklusion

De 10 H’er er et simpelt, men utroligt effektivt redskab inden for autismepædagogik. Ved at skabe struktur og forudsigelighed hjælper de personer med autisme til bedre at navigere i deres dagligdag, hvilket forbedrer deres livskvalitet. Implementeringen af dette redskab kan gøre en stor forskel i både undervisningsmiljøer og i hjemmet, og er derfor værdifuld for både fagpersoner og familier​