STU linjefag
På Social Code STU vælger du en linje, der fungerer som dit hovedfag.
Nedenfor kan du se hvad de forskellige linjefag indeholder.
Social Code STU – forløbsstruktur
Linjefag
Linjefag som overordnet ramme
Hos Social Code STU kan du vælge mellem tre linjefag:
Linjefagene er udviklet med afsæt i centrale temaer inden for It-feltet, og giver samtidigt mulighed for at vælge interessebaseret. Linjefagene udgør den overordnede ramme, du vælger, når du starter på Social Code STU.
Linjefag - normering
Linjefagene er normeret til 11 timer ugentligt (Dette kan altid justeres i forhold til den unges uddannelsesplan.) – dvs. at der som udgangspunkt er IT-undervisning tre dage om ugen. Derved er der plads til at de resterende to dage kan bruges på valgfag efter interesse og egne ønsker samt arrangementer ud af huset.
Social Code STU – vælg ud fra interesser
Fag og moduler
Valgmoduler
Linjefagene indeholder en række moduler som du kan vælge næsten frit fra (afhængigt af hvilke moduler der på et givent tidspunkt bliver undervist i) – disse kaldes valgmoduler. Alle valgmodulerne indenfor linjefaget Support og infrastruktur vil fx give en specialisering inden for dette felt.
Valgfag
Selvom langt de fleste fag, du kommer til at møde hos, har fokus på IT, så bliver der også tid til valgfag, der har med meget andet at gøre. Vi tilbyder fx fag som Samfund og Samtid, Skolefag (dansk, engelsk og matematik), Fitness og bevægelse, Kost og ernæring samt Esport.
Social Code STU – første år
Afklaring
Afklaringsforløb
Hver af de tre linjer starter med et 12-ugers afklaringsforløb, hvor du får lov at prøve kræfter med lidt fra alle linjer. Derefter sætter man sig fast på hvilken hovedlinje, man vil følge, og uddannelsesplanen vil blive justeret i forhold til hvad man vælger. Der er som tidligere beskrevet mulighed for at følge andet end linjefagets moduler, men du vil bl.a. blive tilknyttet en kontaktlærer inden for den valgte linje.
Social Code STU – første år
Introduktion
Grunduddannelse
Første år bliver på hver af linjerne brugt på at oparbejde en grundfaglighed inden for de forskellige områder, så du kan komme til at føle dig nogenlunde hjemme i de værktøjer, du lærer at anvende.
Social Code STU – andet år
Samarbejde
Samarbejde og anvendelsesorientering
Allerede fra andet år vil vi komme til at arbejde langt mere projektorienteret, hvor et semester fx bruges på at udvikle et større program (Software- og spiludviklingslinjen), der består af mange mindre dele som eleverne i grupper skal udvikle. Yderligere vil vi på andet år begynde at finde praktiksteder til dig, så du kan få prøvet nogle af dine nyerhvervede færdigheder af i praksis samt få afklaret muligheder i forhold til ønsker og interesser.
Social Code STU – tredje år
Projektarbejde
Projekt og specialisering
På tredje år arbejder vi udelukkende projektorienteret, og tager udgangspunkt i egne ønsker om hvad man kunne tænke sig at arbejde med.
På softwareudviklingsdelen vil vi lave kodeprojekter, der løbende bliver testet og revideret på udviklingsmøder 1-2 gange om ugen. Til disse møder kan flere elever være involveret for at lære at give og modtage konstruktiv sparring.
Social Code STU – tredje år
Praktik
Praktikorientering
På tredje år er der mulighed for at vælge et mere praktikorienteret år, hvis det fx er en del af din uddannelsesplan eller er et generelt ønske.
På fx Support og infrastrukturlinjens tredje år vil vi hovedsageligt forsøge at finde praktiksteder til eleverne, så de kan komme ud og se hvordan virkelighedens servere og større systemer er sat op, og give dem mulighed for at arbejde i praksis med de ting, de har lært på skolen.
Det gælder dog for alle linjerne, at vi forsøger at få eleverne ud i praktikker (både korte og længere) i sidste semester af forløbet, så de kan få en god fornemmelse for hvad, der ligger på den anden side af skolen.
Social Code STU – tredje år
Fordybelse
Støtte til arbejde med selvvalgte temaer
Tredje år giver mulighed for at fordybe sig i de valgte retninger.
I linjefagene Software- og spiludvikling og Support og infrastruktur, bliver der hovedsageligt arbejdet med et specifikt projekt (fx et udviklingsprojekt eller systemudvikling). Valgene indenfor den grafiske linje kan være meget forskelligartede, og det er derfor svært på forhånd at afgøre hvordan sidste del af forløbet bedst anvendes.
De elever, der fx finder interesse i at udvikle GUIer (grafiske brugergrænseflader), kan med fordel knyttes til projekter, der er forankret i softwareudviklingslinjen, og kan i samarbejde med dem, der arbejder med kode udvikle grænseflader til de programmer, der bliver bygget der.
Hvis en elev på den grafiske linje er mere interesseret i mere kunstneriske temaer, kan der være mulighed for fordybelse i produktion til et selvvalgt medie (billedkunst, animation, webdesign etc.). Produktion til et selvvalgt medie er altid fulgt af en underviser, der støtter, guider og udvikler sammen med eleven.
Software- og spiludvikling
Læs mere om software- og spiludvikling
Grafisk design
Læs mere om Grafisk design
Support og infrastruktur
Læs mere om Support og infrastruktur